elinsindien.blogg.se

Stjärnorna finns här

Publicerad 2013-11-20 03:15:24 i Allmänt

Det är så mycket intryck här i Indien! I förrgår på bussen hem från Agra fick jag låna en bok av Elin som handlar om Indien. I inledningen stod det "Indien är inget land för dom fega!". Och jag kunde inte hålla med mer! Indien är världens sjunde största land, men har världens näst största befolkning! (Efter Kina) 
Det var en extrem chock att komma hit. Sååå mycket att ta in! Så mycket nytt! Jag älskar det! Men jag kan tänka mig att många andra skulle ha för svårt för det! 
En sån där typisk tråkig Svenne som inte har besökt något annat än typ Gran Canaria skulle nog tuppa av om dom kom hit! ;) 
Allt är sååå häftigt här! Så mycket folk, färger, lukter, sand, djur! Det är mycket av ALLT! (förutom trafikregler) 
Förutom allt folk som är överallt så var det lukten som slog mig först när jag klev ut flygplatsen i New Delhi. En lukt av kryddor, avlopp, rökelse, människor, värme, djur, avgaser. Hahah. En salig blandning som inte kan beskrivas med ord! 
Och maten är ju helt sjukt god!! Kvinnorna på campet som lagar maten åt oss är fantastiskt duktiga. Mycket vegetariskt såklart! Eller rättare sagt, ENDAST vegetariskt! Men sinnessjukt gott.

Så mycket man får uppleva varje dag här i Indien... 
Längs med den trafikerade vägen leker några barn i sanden med bara ett par trasiga kallingar på sig. Dom är smutsiga och smala och har hittat något typ av skräp som dom fantasifullt leker med och låtsas är leksaker. Dom skrattar och har kul och är helt ovetande om hur mycket bättre folk runt om i världen har det! 
En ensam, vacker, stark kvinna kommer gående med enorma mängder virke som hon elegant balanserar och bär på sitt huvud. Hettan är olidlig och vägen är lång. Men hon klagar inte! 
En liten tjej på 10 år kommer gående med en nyfödd bebis. Hon har den tätt i sin famn och har den där dag ut och dag in. Hon tar hand om sitt syskon! 
En liten pojke kommer gående på den så kallade vägen med 10 gätter och en lång pinne. Han har inga skor och trasiga, såriga fötter. Hans dagliga uppgift är att ta gätterna den långa vägen ut på bete för att sedan ta tillbaka dom varje kväll. 

Indien är så mycket mer än alla våldtäkter och hemskheter som visas på tv! (visst är det sjukt tråkigt att det anmäls en våldtäkt i Indien var 20:e minut. OCH det är bara i storstäderna!!!) MINDRE än 1% av de våldtäkter som anmäls leder till någon typ av dom... Jag vill inte ens veta mörkertalet.. Hemskt är bara förnamnet... 
MEN det är ett fantastiskt land. Det innehåller allt! Så fina, starka, godhjärtade människor! 
Och här finns allt från torr öken till vacker grönska, stränder och höga berg! 
Det är SÅ vackert! 
Jag saknar tystnaden... Men utöver det är jag KÄR! <3 



Kommentarer

Postat av: Anna-Karin

Publicerad 2013-11-20 21:42:40

Hjärtat mitt, Känner, och minns, Dina känslor o tankar kring Indien.
Fruktansvärt jobbigt( ur vår kulturs synvinkel sett) men ändå det land som satt djupa minnen, i efterhand, efter min 6- mån. tripp i Asien 87-88. Yes, I know, a " lifetime" ago, men ff jag minns/ kommer ihåg👍😃. Resor/ upplevelser minns/ sätter sina spår..Njut av Din resa/ upplevelse! Är med Dig! Puss o kram

Svar: Det här är utan tvekan den bästa resan/upplevelsen jag nånsin varit med om!! :)
elinsindien.blogg.se

Postat av: Mamman din :)

Publicerad 2013-11-20 22:36:32

Tänkte, innan Du for, att jag skulle försöka Dig förstå vad som väntade .., men förstod att Du ej lyssnade/ elr kunde förstå förren Du själv upplevde Indien :-) Min förhoppning är att Du kan känna distans till materialistiska ting här hemma,men samtidigt uppskattning av " home" o vad det innebär👍❤️.Love u !

Postat av: Signhild Örnberg

Publicerad 2013-11-22 23:37:51

Ja, det är mycket man får uppleva. Det är en upplevelse utöver det vanliga.
Det är så roligt läsa dina tankar och funderingar........
Ha det gott
Signhild

Svar: Jaa, det är det verkligen! Det finns ju inget stopp för hur mycket detta land har att erbjuda! :)
Tack detsamma Signhild!
elinsindien.blogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela