elinsindien.blogg.se

Första riktiga dagen!

Publicerad 2013-11-11 15:57:52 i Allmänt

Idag var vi på banjara basti för första gången! Det är liksom själva området där alla fattiga "bor". Det tog en halvtimme att åka dit med tuktuk.. Det var såååå fantastiskt att komma dit! Men HEMSKT! Asså, det går inte ens att förklara hur hemskt det är.. Hur fattiga alla är osv.. När vi kom med tuktuken så  SKREK barnen och sprang efter oss och vinkade och gav slängpussar! Jag har aldrig nånsin upplevt så mycket kärlek... Jag och Felicia grät! Dom tog på mig, drog i mig, klappade på mig, kramade mig, ja herregud vad mycket kärlek! Dom har så stora hjärtan så jag blir alldeles tårögd.. Dom är så fina! Och dom är INTE blyga! Det finns inga gränser!
Vi blev rundvisade och fick se hur allt fungerade i skolan och sånt. Så nu har jag funderat hela dagen och bestämt mig för att jag vill jobba i second school. Det är liksom två olika skolor och båda skolorna har tre olika klasser beroende på ålder och vad dom kan. First school är dom med allra lägst kast. Dom kan inte gå i samma skola för dom trivs inte ihop. Svårt att förklara det där med kaster! 
Imorgon ska jag och Felicia få lektion i hindu så vi lär oss lite av språket så vi kan kommunicera lite bättre med barnen. Vi ska även få lektion av Madan Singh angående kastsystemet och hur det fungerar. Det finns över 1600 olika kaster i Indien?! Sjukt. 

Idag har jag tagit min allra första "bucketshower"! Det var spännande! Haha. Har även hunnit med att åka in till Sikar, köpt tyg, besökt en skräddare och på onsdag är våra indiska kläder klara! ;) 

Det är SÅÅÅ mycket folk i Sikar! Hjälp! När vi satt där i tuktuken mitt i Sikar så blev det trafikstockning. Folk samlades och kom så nära! Vi kom inte därifrån, vi satt fast, så vi fick hoppa ut ur våran tuktuk och smita iväg till fots. Tack gode Gud för våran goa guide Ram Singh som aldrig lämnar våran sida! 

Nu har vi avnjutit en go timme av yoga uppe på taket i solnedgången.. Riktigt gott, men jag kände mig som ett jävla kylskåp! Haha. Men jag ska gå på nästa yoga-pass och kämpa på...


Kommentarer

Postat av: Elisabeth k

Publicerad 2013-11-11 21:34:48

Hej kära Elin. Vad bra att ni kommit fram och allt är bra. Måste vara både spännande, roligt men också jobbigt o krävande. Lycka till med arbete på skolan, är säker på att du kommer bidra med mycket men också lära dig mycket. Kramar Elisabeth

Svar: Hej lilla moster! Jaa, det är skönt att vara här! Det är väldigt mycket nya intryck och upplevelser! Både jag och Felicia har skämt ut oss ett par gånger på grund av den annorlunda kulturen! Haha, men vad ska man göra. Vi måste ju få chansen att anpassa oss!
Puss och kram
elinsindien.blogg.se

Postat av: Anna-Karin

Publicerad 2013-11-13 10:36:08

Hej hjärtat, blev lite ledsen när jag igår insåg att min låååånga kommentar jag skrev " försvann":-(
Nåja, känns bra att Ni verkar så väl " omhändertagna" och att det verkar så välorganiserat👍
Fantastiskt roligt att få följa med på Din resa genom Din fina beskrivning..
Detta kommer bli en stor upplevelse på flera plan, inte minst mentalt.
Yoga på taket låter underbart..
Tror ditt val att arbeta på skolan blir mkt bra för Dig!
Har ni fått " Indienkläderna"? Är det varmt?
Resan upp genom Sverige och nu Kiruna är fantastiskt vackert.Lite exotiskt på sitt sätt.Ska nu ge mig ut o " göra" stan :-)
Ser fram emot Ditt nästa inlägg och få följa Dig/er vidare.
Frågat min kompis om vad byn hette söder om Goa som de upplevde var helt fantastiskt.Återkommer i frågan.
Ha det nu riktigt bra och njut av nuet/ stunden!
Kram o puss

Svar: Hej mamma! Jaa, vi mår och har det jättebra verkligen :) Allt man kan önska sig!
Jaa, det är jättevarmt här! Och kallt på nätterna! Det är jobbigast på morgonen för då är det bara 13 grader och matsalen är "utomhus"! Men såfort solen kommer upp blir det bättre! Men under dagarna är det väldigt hett :)
Hoppas du/ni har det bra! Kram
elinsindien.blogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela